Föreläsning för Kulturverkstan(LIVE!)

13.35 Anna introducerar föreläsningen och presenterar alla som ska prata.

13.38 Sven frågar "Är du feminist?" och "Vad är feminism för dig?" - deltagarna får i uppgift att diskutera det med sin granne.

Sen visar hon två citat av hur feminism kan beskrivas och förklarar att feminism kan vara olika saker för olika personer.

Ett av dem är "Feminism is the radical notion that women are people"

13.44 Mikaela får ordet och förklarar ordboksdefinitionen av feminism, vad genus är och hur genussytemet fungerar.

Genussystemet bygger på tre element:

- Isärhållandet av könen
- Mannen som norm
- Genuskontraktet

Och förklarar dessa genom bra exempel. Hon beskriver att genussystemet

13.53 Vad är ledarskap? Anna kastar ut frågan i publiken.

Vi är alla projekledare - därför är det intressant att prata om ledarskap och hur man kan koppla det till feminism.

Är ledarskap en medfödd egenskap, eller en social process? Kan man lära sig att bli en bra ledare.

Vilka egenskaper kan kopplas till bra ledarskap.

13.56 Stäng ögonen och tänk på vad ni kopplar för egenskaper till ett bra ledarskap.

Är de egenskaperna något som kan kopplas till kön.

13.57 Vad är ett feministiskt ledarskap?

- Inkludera en genusanalys
- Våga förändra!

Hur?

Exempelmetod 4r

Analysera en organisation utifrån kvinnor och mäns:

1. Representation
2. Resurser
3. Realia
4. Realisera

14.00 Anna avbryter genom att totalt köra över Anna och osynliggör henne och frågar om publiken har koll på härskarteknikerna? Och om någon har ett exempel på det?

Hon berättar om de olika teknikerna och ger exempel.

1. Osynliggörande
2. Förlöjligande
3. Undanhållande av information
4. Dubbelbestraffning
5. Påförande av skuld och skam

Deltagarna får berätta om sina erfarenheter av härskartekniker och Anna poängterar att man känner sig förminskad och kränkt när man blir utsatt för härskartekniker.

PAUS 10 min sen presentation av Creative feminism

14.24 Sven hälsar alla välkomna tillbaka och frågar "Vilka är feminister?"

Vi vill att alla ska vara med. Vi vill inte att kön ska begränsa någon utan alla ska vara med på lika villkor.

Hon ger exemplet med "upphissningen av Ritz-skylten" där alla var med - inte bara de starka. Och ger Anna som specifikt exempel på att man kan vara liten och "älska" att bära saker.

Creative feminism vill vara exemplet på att få in jämställdhet i projektledning och genom en snöbollseffekt sprida budskapet.

14.32 Sven berättar om hur Creative feminism kom till

Hon har reproducerat döds-spånet och visar upp det på bild.

Arbetet startade i Maj och vi här är team 1 av Creative feminism.

13.35 Liselotte berättar om första projektet som var att göra en feministisk aktion i Arvika. Och att vi gjorde ett drag-projekt, där vi klädde ut oss till män och sprang runt i Arvika och gjorde en drag-workshop på klubb creative.

Andra projektet vara att göra en kortfilm på tema skönhetsideal.

Tredje projektet var att intervjua en idol.

Fjärde projektet är det vi gör nu - föreläsningen.

Hon berättar också vad vi ska göra framåt.

14.42 Kajsa berättar om hur vill jobbar praktiskt

Vi utgår från den pedagogiska grund som har funnits i Galaxen Creative, men försöker hela tiden utveckla och förbättra dem utifrån ett feministiskt perspektiv.

Vi analyserar mycket.

Vi kopplar ihop praktiken och kopplar ihop det med teorin.

Vi jobbar också mycket med personlig utveckling. Både vår personliga utveckling som ledare, men också som människa.

Vi jobbar mycket med personliga mål.

Det mesta handlar mycket om att få ett kontaktnät - vänner och kollegor.

Men nu är det dags att göra något praktiskt!

14.46 Övningar

Anna introducerar statusövningen, medan mikaela sätter statuslappar i pappan på folk. 1 är lägst och 6 är högst.

Alla deltagarna ska bemöta varandra utifrån lapparna i ett mingel som är i ett fikarum på en arbetsplats.

Anna avbryter och ber deltagarna placera sig på det nummer de tror att de har i pannan.

Alla får kolla på sina lappar.

Hur många hade rätt?

Diskussion - var det svårt?

Alla som hade 6 gissade rätt.

Hade ni som hade 1 rätt?

"blev lite snorkigt behandlad"

Jag trodde att jag var högre för att jag blev utstött av de med lägre nr.

Var det svårt att veta hur man skulle bemöta andra när man själv inte visste vad man hade för nummer?

Ja - det är det svåraste!

"Jag tror jag behandlade folk sämre än var de var för att jag trodde att jag var 6:a"

"Jag blev helt osynliggjord så jag trodde att jag var 1:a"

"Jag ville försöka möta alla, men ingen ville prata med mig."

"Man känner sig bättre när man har högre nr"

Gör vi verkligen såhär?

Sjukt att det är så jobbigt att ha en sån roll.

15.04 Heta stolen

1. Jag är en ledare
2. När jag planerar projekt fungerar jag bäst i grupp
3. Jag är kvinna
4. Jag är en man

Diskussion

"Jag reagerade på att några var osäkra på att de var ledare och också tyckte om att jobba igrupp."

Skillnad chef och ledare... få eller ta ledarskap?

"Jag tror inte på kön"
"Jag tror inte heller på kategorierna. Ibland vill jag vara kvinna, ibland man."
"Jag tycker att det är så tråkigt att det finns så här bestämda grejer, jag vill inte vara någonting, jag blir arg"
"Det är så fruktansvärt begränsande att vara antingen kvinna eller man"
"Jag håller med, men jag trivs med att vara kvinna" "Jag trivs med den man är"

Vad lägger man i definitionen man? Handlar det om mansrollen?

Är vi inte mer lika än vi tror?

"Min identitet är kvinna, men genus är mer intressant - jag skulle inte kunna ställa mig upp och säga att jag är man"

Stötande om man inte kan definieras som man eller kvinna.

5. Jag är en bra projektledare

"Jag vill bli en bra projektledare, det är därför jag går det här utbildningen"
"Jag tror jag är det"
"Bara för att jag är bra betyder inte att jag inte kan bli bättre. Det är ju ingen maxnivå direkt."

15.17 Avslutande runda

- Vad tyckte du om övningarna och presentationen?

Jag har fått lite nya tankar av det sista. Gett mig lite nyheter och bekräftelse.
Praktiska övningarna var roliga. Bemötande övningen var intressant.
Skönt avbrott från vår utbildning. Fräscht. Ni var duktiga och avslappnande. Bra, inspirerande,
Roligt att lyssna på er. Jag gillade övningarna. Svårt att koncentrera sig.
Håller med. Bra avbrott. KOnkret. Roligt att se skillnader och likheter mellan utbildningarna. Inte överrumplad, men fått tänka till.
Inspirerande. Det ni gör och hur det startade. Vill följa er.
Jätteintressant hela dagen. Fått distans till vår utbildning. Vi har pratat en del om feminism. Jätteduktiga.
Håller med. skönt att få diskutera lite.
Inte haft så stor inblick. Det har hänt otroligt mycket sen gymnasieprojektet. Roligast när man får göra övningarna.
Imponerad över framträdandena. Säkerhet och vana. Häftigt att det är lustdrivet. Uppfriskande övningar. Har hört mycket förr, men lyssnade. Bra betyg. Fler övningar. Få säga saker utan diskussion.
ROligast med eftermiddagen. Ni verkar bäst. Ni har hög kvaltet. Det ni gör gör skillnad. Det är jätteviktigt.
Jättebra presentationsteknik. Skärpta och kompetenta. Spännande att höra trots att jag hört förut, personligt. Mer spännande om gruppen inte varit så homogen.
Slagits av energin. Roligast var övningarna.
Härligt att ni finns. Sorgligt att ni behöver finnas. Största utmaningen av alla. Bra att blanda teori och praktik.
Jättekul att se er framföra det här. Känner igen mig i energin. Man är inte ensam! Fortsatt samarbete.
Bra program, fantastisk dag. Är det en fruktansvärd uppdelning på skolan? Jätteduktiga att presentera. Glöm inte att ni syns när ni sitter på skolan.
Ofantligt roligt att träffa andra människor. Ser framemot nästa intagningsperiod.

Slut.

15.32 CF pratar

Anna T - kul att lära känna er. Roligt att jobba mer er. Ni snappar upp mycket.
Anna H - Skitkul idag, roligt för att det var så annorlunda från igår. Vi fick freestyla lite. Schysst grej.
Mikaela - Jättekul, ni verkar vara väldigt skärpta. JÄTTEKUL!
Sven - Glad, för det första för att vi har klarat av det här. Glad att vi träffat så många nya människor.
Kajsa - Jag tycker att ni verkar vara väldigt bra. Roligt med diskussionerna. Har mycket gemensamt.
Liselotte - Stor skillnad från igår. Kul med två killar. Hoppas vi ses igen!

Gött!

Tack och hej!

/Siri

Kommentarer
Postat av: matilda

tjaa! kolla in och kommentera min blogg! :);)

2008-10-23 @ 14:18:52
URL: http://matildaabergs.blogg.se/
Postat av: My

jag vill se dödsspånsrekonstruktionen!

2008-10-23 @ 20:27:34
URL: http://tajtallrajt.blogspot.com
Postat av: AnnaTW

Jess! Det var så himla kul på Kulturverkstan :D Jeg ble superpeppad og inspirerad av å gjennomføre forelesningsprojektet, gleder meg til nye utmaningar etter höstlovet!!

2008-10-28 @ 13:46:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0