Revolutionen börjar vid köksbordet

I förrgår var en arg dag.


Vi var på en fantastisk föreläsning med Maria Sveland (bilder därifrån på väg!), under vilken den gamla vanliga ilskan över ett patriarkalt styrt samhälle väcktes på nytt. Herrejistanes, Sveland är verkligen bra på att utan att på något sätt agitera ändå få fart på tankarna, genom sitt självklara sätt att helt enkelt konstatera läget.

Inte behöver regnet argumentera för varför det blir blött när det regnar - det behöver bara påpeka vissa uppenbara fakta, så kan vi själva dra den slutsatsen.
Sveland jobbar som regnet.
Och det som regnar är inte gammalt hederligt H2O utan föräldraledighet, könssegregation, däckbyten, tvättvikning, parmiddagar, leksaksaffärer, reklamTV, hon-får-skylla-sig-själv-tänk och imbecilla fördomar. Resultatet av att allt det där faller ner på oss blir att vi blir genomdränkta av och inrutade i strukturer, strukturer, strukturer.

Och det där är jag arg på.

Jag är arg på annat också. Till exempel:
Jimmie Åkesson
Vellingepolitiker
kuklöshet (allt hade varit enklare)
klassamhället
köttindustrin
skygglappsmentalitet
5,8% för SD
Coca-Cola
Dole
maktlöshet
kapitalism
Spotify (normalisering av reklam och marknadsintressen i musik - fittihelvete heller)
Per Ström
mig själv
löneskillnader
SlitzVeckorevynPlayboy
Vattenfall
2 grader
vapenexport
folkförakt
Göran Hägglund

och så vidare i nästan all oändlighet.
(Puh)
De två sistnämnda posterna har med varandra att göra: alla var vi väl läst Göran Hägglunds fantastiskt folkföraktande utspel om "verklighetens folk" (http://www.dn.se/opinion/debatt/sveriges-radikala-elit-har-blivit-den-nya-overheten-1.954221), där han hävdar att man kring de svenska köksborden minsann inte diskuterar sådant trams som ideologier och teorier. Verklighetens folk går på bondförnuft och kan inte fylla sina arma skallar med något mer komplicerat än dagistider och drinkmenyer!

Herretekopp.
LOL.

Inspirerad av detta, och ett uttalande av Maria Sveland, så heter mitt nuvarande projekt "Revolutionen börjar vid köksbordet". Jag ska under projektperioden producera ett fanzine - en tidning gjord med enkla medel, så att redaktören inte ska vara beroende av tryckeri eller annan extern part under arbetets gång (dvs ALL MAKT ÅT MIG) - med tema mat ur klimatperspektiv.
Jag ska få människor att förändra världen. För alla kan det, och allt börjar hemma vid köksborden, hemma hos verklighetens folk.
Take that, Häggis.
MOAHAHAHAHA.

Nu har jag intervjuat en av grundarna till Food Not Bombs (www.foodnotbombs.net), pluggat ekofeminism, skrivit brev till Berit Ås, kontaktat en skribent på Fältbiologerna (www.faltbiologerna.se), med mera.
Krr.

Och jag skriver alltid obscent långa inlägg.

Nu ska jag äta - svampgryta gjord på kantareller egenhändigt plockade av min far! Tack, papps!

Lev och ät väl, vi syns på barrikaderna med en macka i vardera hand!
//Sanne

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0