checkpoints med Gudrun

Här sitter jag och ser inte trädet utanför fönstret, för solen tenderar som vanligt att vara alldeles frånvarande den här tiden på dygnet.
HMPF.
Det kallas jag ansvarslöst.

Men å andra sidan gillar jag mörker och höststormar, så våga inte tolka ovanstående stycke som något annat än ännu ett utslag för min kroniska gnällonani, tack. Så det så!

Åh, på tal om stormar: på torsdag kommer Gudrun Schyman och föreläser för oss! Hur coolt som helst. Jag håller på och läser på lite om henne, och hittade ett citat i en intervju publicerad i Expressen för exakt en månad sedan (http://www.expressen.se/Nyheter/val2010/1.1705318/gudrun-schyman-om-kvotering).
Jag blir så inspirerad och glad - det är precis det här vår föreläsning handlar om.

"[...] det handlar om att alla oavsett kön ska känna sig fria att göra ett val. Könet ska inte styra våra val, medvetet eller omedvetet och det här innebär att vi måste, redan när barnen är små, göra rum för människan och inte inrikta oss på kön. Det är ju en process som sedan måste fortsätta i hela livet. Det innebär inte att vi ska sudda ut skillnader, mellan pojkar och flickor eller mellan kvinnor och män. Utan det innebär att vi ska vara fria att som individer utvecklas."




Natt! //Sanne


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0